onsdag 15 september 2010

Trafikterror i Ljustadalen

Bussturerna och planeringen av Birsta och Ljustadalen. Två huvudfrågor i debatten i Ljustadalen på onsdagen. Arrangörer var Ljusta Aktivitetscentrum (LAC). Publiken hade många frågor. Klart är att bussturerna är en stor fråga för boende och då särskilt ungdomar i Ljustadalen med omnejd.

Tiominuterstrafiken som den styrande majoriteten gjort ett stort nummer av var man inte så imponerad av. Det var istället ett stort missnöje med att de som tog en långväga buss norrifrån var tvungen att åka med in till stan för att där göra byte tillbaka till Ljusta med lokalbussen.

För dem som bor i Ljustadalen måste följa med hela rundan runt Birsta och in tillbaka på Norra vägen för att sedan snirkla sig in till stan. Tar omkring en timme.

Trafiken på Timmervägen har ökat markant i samband med utbyggnad av Östra Birsta och det går inte att för en konversation utomhus för de som bor närmast denna vägs passage förbi bostadsområden i Ljustadalen.

Allt verkar ha planerats för mer bil och lastbil och färre människor. Gång- och cykelvägar, övergångar saknas både längs Timmervägen och påfartsvägar från Birsta. Ja kritiken mot planeringen och massiv igår.

Vi har ju en kontinuerlig dialog med Trafikverket i sådana här frågor, men faktum är att när vi satt och planerade utvecklingen i Birsta i dåvarande Utvecklingsutskottet gjorde vi en helhetsbedömning av trafikleder och intensitet i Birsta och Ljustadalen.

Men när sedan dåvarande vägverket satte tänderna i denna plan blev det en annan sak.

Kort sagt Alliansen har mycket att ta tag i efter den 19: september.

Reinhold Hellgren
Gruppledare Centerpartiet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar